Jak cenisz Twoją pracę?

Twoja praca na pewno ma inną wartość dla różnych osób. Również praca innych osób, ma różną wartość, chociażby dla Ciebie i dla nich. Przypomnij sobie, czy płacąc za towar czy usługę, zdarzyło Ci się poprosić o rabat lub nawet zapytać, dlaczego tak drogo? Jakie wartości związane z „powstaniem” tego co nabywasz brałeś/ brałaś pod uwagę zadając te pytanie?

Co można dostać za darmo?

Cóż … tan naprawdę nic! Wszystko, ale to wszystko, wymagało jakiegoś wkładu energii i surowców do tego, aby powstało. Popatrzmy na to przez pryzmat przykładów.

Praca z „nudów”

Pewna Pani sprzedaje kwiaty przy osiedlowym parku. W kwestii samej pani, musiała ona zainwestować czas w zebranie kwiatów, przygotowanie ich do sprzedaży oraz oczywiście czas oczekiwania na klientów. Można by powiedzieć, że przecież i tak nie ma nic do zrobienia, ale czy to czyni jej czas mniej wartościowym? Nie wydaje mi się!

Co znowu do samych kwiatów, które owa pani zerwała na własnym ogródku. Na pewno trzeba było mieć ten ogródek i o niego dbać. Kwiaty wyrastają tylko z ziarna, a ziarno pochodzi z kwiatka, który musiał być zapylony. Potrzebuje on wody, słońca i ziemi, w której rośnie. To też są surowce o, coraz większej w naszych czasach wartości.

Pomijając więc cenę rynkową, jaka jest realna wartość takich ogródkowych kwiatów, sprzedawanych przez osobę, która mogłaby robić tyle innych ciekawych rzeczy w tym czasie?

Specjalista „pod ręką”

Weźmy teraz za przykład naszego dobrego znajomego, który jest krawcem. To przykład, który należy sobie odnieść do każdego rzemieślnika, czy eksperta w dowolnej dziedzinie.

Przynosimy temu znajomemu spodnie do naprawy, oczekując od niego, że zrobi to dla nas bezpłatnie. Przecież i tak ma odpowiednią maszynę, igły, nici i różnego rodzaju skrawki materiału, które mogą być potrzebne. Jest dobry w tym co robi i nie zajmie mu to zbyt wiele czasu, a poza tym i tak ma wolną sobotę. Do tego dobrze mu się wiedzie, jako że ze względy na jego doświadczenie i fachowość, ma bardzo dobrze płatną pracę.

Ale chwileczkę?! Czy to oznacza, że ma szastać swoimi umiejętnościami?! Przecież jego „narzędzia” trzeba było zakupić, trzeba je konserwować i na bieżąco wymieniać niektóre części. Materiały też się zużywają.

Dlaczego zakładacie, że jego fachowość została mu po prostu dana i tak samo powinien ją rozdawać? Zdobywanie doświadczenia kosztuje, zarówno finansowo, jak i pod względem zainwestowanego czasu. Przecież gdyby taka naprawa spodni było rzeczywiście łatwa, to sami moglibyście to zrobić.

Skąd więc się biorą darmowe produkty?

Jeżeli już wiesz, że wszystko kosztuje, nasuwa Ci się pewnie pytanie, skąd się biorą darmowe produkty i usługi. W świecie biznesu, chociażby tych biznesów wymienionych powyżej, mają one na celu reklamę. Jeżeli dostajesz jakikolwiek towar, czy usługę, w prezencie, jest to po prostu forma reklamy. Osoba lub firma, sprzedająca towary lub usługi, chce Ci pokazać, co ma do zaoferowania i właśnie dlatego, jest gotowa dać Ci tego doświadczyć, licząc na to, że zostaniesz w przyszłości zadowolonym klientem. Oczywiście, tak jak w przypadku każdej reklamy, nie zobowiązuje Cię ona do dalszej współpracy, uważam jednak, że należy docenić sam gest i możliwość poszerzenia własnego doświadczenia.

Wartość darmowych prezentów

Specjalnie użyłem tutaj słowa prezent. Każda osoba, która daje Ci coś, daje Ci prezent. W przypadku reklamy, jest to prezent zachęcający do relacji biznesowej. W przypadku prezentów osobistych, do relacji osobistej, w której walutą są uczucia.

Pamiętaj więc, aby następnym razem, gdy dostaniesz coś „za darmo”, docenić wartość, jaka się za tym kryje. Jeżeli natomiast Ty dajesz coś Twoim potencjalnym klientom, rób to tak, jak być obdarowywał drogą Ci osobę.

Powodzenia.