Hipnoza, medytacja i różnego rodzaju działania wprowadzające w trans można opisać używając typowo fizycznego wyjaśnienie – częstotliwości fal mózgowych człowieka. Dla uproszczenia opiszę prosto oraz w taki sposób, który pomoże zrozumieć co się dzieje i co możemy zrobić, będąc w tak zwanym transie.

Poziom fal mózgowych

Standardowo poziom fal mózgowych dzielimy na 5 zakresów częstotliwości. Przedstawię Ci teraz czym się one charakteryzują na tyle praktycznie, żeby na podstawie tej wiedzy można skutecznie zacząć działać i odczuwać korzyści z tego działania.

  • Fale gamma – to te o częstotliwości powyżej 30 Hz. W zasadzie im wyższa częstotliwość, tym bardziej stresujesz się i działasz z poziomu lęku, walki i ograniczających Cię programów. Nie ma się tutaj co rozpisywać, po prostu trzeba wiedzieć, że w tym momencie nie należy podejmować decyzji, przysięgać, obiecywać i … pisać postów na facebooku 😛 (bo znajomi patrzą i pamiętają).
  • Fale beta – mają częstotliwość w zakresie 13- 30 Hz. W tym stanie przebywamy przez większość dnia, robimy to, co nauczone, powtarzalne i nawykowe. Świat zewnętrzny jest dla nas wtedy bardziej realny niż świat wewnętrzny. Liczą się widziane fakty i sytuacja wokół nas (gospodarcza, polityczna, społeczna), na podstawie których to informacji podejmujemy działanie. Dodam jeszcze od siebie, że na poziomie fal beta jest mniej pełnej i świadomej obecności w życiu, niż na poziomie fal alfa.
  • Fale alfa – o częstotliwości 7 – 13 Hz. Tutaj właśnie zaczyna się zabawa ze świadomością oraz otwierają się drzwi do podświadomości. Umysł jest wtedy czysty i spokojny. Stan alfa sprzyja relaksowi, twórczości i rozwojowi. Bardzo często poziom alfa towarzyszy medytacji, modlitwie, autohipnozie. Jest to stan bardzo naturalny i potrzebny, ponieważ to właśnie tutaj Twój świat wewnętrzny jest dla Ciebie bardziej realny, niż świat zewnętrzny. Nie przejmujesz się wtedy sytuacją na przykład polityczną. Przykładem takiego naturalnego stanu może być moment tuż po przebudzeniu, kiedy mając możliwość poleżeć sobie jeszcze kilka minut, najlepiej z zamkniętymi oczami, śnisz na jawie!
    Można powiedzieć, że w stanie alfa zaczyna się kreowanie własnej rzeczywistości i świadome życie.
    W stan alfa wchodzimy naturalnie wiele razy dziennie, choć często nie jesteśmy tego świadomi. Część pracy terapeutycznej zarówno w czasie hipnozy, jak i sesji coachingowych, również odbywa się w stanie alfa.
    Bardzo ważne jest, żeby nauczyć się przebywać w stanie alfa świadomie i z tej pozycji kreować swoją rzeczywistość, ale o tym więcej na moich webinarach i szkoleniach.
  • Fale theta – o częstotliwości 4 – 7 Hz. W tym stanie można zrobić naprawdę dużo ze swoimi przekonaniami, lękami czy blokadami. W stan theta wchodzimy przy hipnozie, głębokiej medytacji i relaksacji. Dla większości osób utrzymanie świadomości i koncentracji w tym stanie jest nie lada wyczynem, dlatego właśnie praca na tym poziomie wymaga doświadczenia. Świadomie pracując na tym poziomie można naprawdę zmienić swoje życie!
    Stan ten jest naturalny w czasie snu i tu również można dowiedzieć się czegoś więcej o sobie samym, jeżeli zapamięta się i dobrze przeanalizuje własny sen 😊
    W swojej pracy zauważam, że z każdą kolejną sesją moi klienci pozostając coraz dłużej w stanie theta, coraz lepiej rozumieją siebie i osiągają więcej trwałych rezultatów w trakcie seansu hipnotycznego.
  • Fale delta – to częstotliwość poniżej 4 Hz. Na temat tego stanu nie będę się rozpisywał, ponieważ dla większości z nas jest to po prostu głęboki sen, w którym świadomość jest „wyłączona”.

Autohipnoza

Teraz praktycznie, co oznacza dla nas zmiana poziomu fal mózgowych. Jeżeli poważnie myślisz o przejęciu kontroli na własnym życiem, Twoim celem jest samodzielna praca w stanie alfa i to możliwie jak najczęściej. Nauczyć się tego możesz przez praktykę. Znajdź sobie wygodną i bezpieczną pozycję, zamknij oczy i skup się na oddychaniu. Na początku będzie to minuta, później dwie, pięć, dziesięć i … coraz więcej.

W życiu codziennym zaczniesz wtedy coraz częściej pozostawać na niskich falach beta i regularnie schodzić w stan alfa, co da Ci większość jasność umysłu, poprawi koncentrację i umożliwi podejmowanie korzystniejszych dla Ciebie decyzji.

O tym, co dalej robić, będę opowiadał w kolejnych artykułach, na filmach i webinarach. Chętnych do pracy indywidualnej zapraszam oczywiście do mojego gabinetu 😊